מאמר דעה

נבחרי ציבור, הוו דוגמה אישית והסתפקו בממשלה בת 19 שרים

| מאת:

דווקא בעת הזו, ממשלת האחדות המסתמנת צפויה למנות למעלה מ-30 שרים- מספר מנופח, מיותר ובזבזני. על ראשי המפלגות להוות דוגמה אישית ולהסתפק בממשלה בת 19 שרים, בהתאם לחוק הקיים

Flash 90

בשעה שהמשק מתמודד עם אתגר חסר תקדים, כאשר מספר דורשי העבודה נושק למיליון, ובעת בה רבים מאזרחי המדינה מהדקים את החגורה – הולכת ונרקמת לנגד עינינו המשתאות ממשלה מנופחת וענקית. על פי הדיווחים, הממשלה תמנה בין 30 ל-34 שרים. בכך היא תשווה או אף תשבור את השיא הקודם שנרשם עם כינון ממשלת נתניהו השנייה – בדיוק לפני 11 שנים. לפני שזה יקרה ובטרם ייחתמו ההסכמים הקואליציוניים, יש לזעוק אל נבחרי הציבור שלנו: תגידו, אתם רציניים? אין לכם טיפה של מודעות עצמית? לא עברה לכם בראש מחשבה שזה הזמן להראות דוגמה אישית וסולידריות עם האזרחים?

חשוב להדגיש: גם בימים כתיקונם, ממשלה עתירת-שרים היא דבר מיותר ולא רצוי. זו גם הסיבה שבשנת 2014 תיקנה הכנסת את חוק יסוד הממשלה באופן שהגביל את מספר חברי הממשלה ל-19 שרים לכל היותר. אלא ששנה בלבד לאחר מכן, עם הקמתה של ממשלת נתניהו הרביעית, הובילו לחצים קואליציוניים להשעיית המגבלה וכיום מונה הממשלה 23 חברים.

להגבלה על מספר השרים בממשלה מספר הצדקות: ראשית, מדובר בחיסכון כספי ציבור. גם אם אפשר להתווכח על המשמעות התקציבית של ההגבלה (שולית או מהותית) ולטעון שהזעקה כנגד בזבוז כספים נגועה בפופוליזם, ברור כי מספר קטן יותר של שרים, סגני שרים ומשרדים יביאו לחיסכון לא מבוטל. שנית, ממשלה מרובת שרים פוגמת ביעילות הדיונים ובתהליך קבלת ההחלטות. כאשר לכל שר יש מה לומר, ישיבות מליאת הממשלה הופכות לברברת של דיונים בלתי פוסקים. זאת ועוד, מספר גדול של שרים יוצר תמריץ להקמתם של משרדים חדשים שנחיצותם מוטלת בספק. כל משרד חדש כזה מספח אליו שליטה על סמכויות ממשרדים קיימים, מגביר את החיכוך בחלוקת העבודה בין המשרדים, מחליש את ההמשכיות בטיפולם של נושאים ופוגם ביכולת לקדם מדיניות באופן יעיל. כך מתערערת היציבות וההמשכיות ברשות המבצעת ובמינהל הציבורי.

גם הניסיון ההשוואתי מלמד שממשלה בת 30 שרים היא חריגה וקיצונית בגודלה. כאשר משווים את ישראל לדמוקרטיות עם מספר תושבים בסדר גודל דומה, אפשר להיווכח שבכולן הממשלות "רזות" יותר. לדוגמא, בפורטוגל מכהנים כיום בממשלה 19 שרים, באירלנד – 15, באוסטריה - 14 ובבלגיה - 12 בלבד.

האם מספר כה גדול של שרים יכול להיחשב סביר בגלל העובדה שמדובר בממשלת אחדות? ממש לא. ממשלת האחדות שהוקמה ב-1969 והתבססה על קואליציה של 102 ח"כים מנתה 24 שרים; זו שקמה ב-1984 והתבססה על קואליציה של 97 ח"כים מנתה 25 שרים. בסיס הקואליציה המסתמנת יהיה קטן בהרבה, כ-75 ח"כים, ועל כן אין שום הצדקה למנות ממשלה כל כך מנופחת.

כל הטיעונים האלה נכונים גם בשגרה, קל וחומר שהם רלוונטיים בעת המשבר הנוכחי. זה הזמן לקרוא לנבחרי הציבור שלנו לתת דוגמה אישית ולעשות צעד קטן בדרך לשיקום האמון הציבורי במוסדות השלטון, שנשחק עד דק בשנה האחרונה. אם באמת "ישראל לפני הכל", אם באמת "אנחנו מקימים ממשלת אחדות למענכם" אז אנא מכם – הסתפקו בממשלה יעילה בת 19 שרים (בהתאם לחוק). מהלך כזה ישדר מסר חשוב של התייעלות, רצינות, חיסכון והפגנת סולידריות עם אזרחי מדינת ישראל.

פורסם לראשונה בדה מרקר.