חוות דעת

רה״מ תחת כתב אישום- תקדים שלילי ובלתי הפיך

המשך כהונת נתניהו יציב אותו בניגוד עניינים חריף; יצור פער בין ראש הפירמידה והנמצאים מתחתיו מבחינת הכשרות לכהן תחת כתב אישום; ויהווה תקדים שלילי ובלתי הפיך לנורמות של שלטון החוק

ראש הממשלה בנימין נתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהו | Flash 90

לקראת הדיון בבג"ץ בענין העתירות נגד כהונת רה"מ נתניהו ניסחו חוקרי המכון הישראלי לדמוקרטיה - פרופ' מרדכי קרמניצר, פרופ' יובל שני וד"ר עמיר פוקס חוות דעת מפורטת, לפיה כהונת רה"מ תחת כתב אישום מעמידה אותו בניגוד עניינים חמור, פוגעת באמון הציבור בשלטון, ומעבירה מסר שלילי בכל הנוגע לחשיבות השמירה על טוהר המידות.

סעיפי העבירה בהן מואשם נתניהו - שוחד, מרמה והפרת אמונים - אינם מתיישבים עם הצורך להבטיח כי ממלא תפקיד ציבורי יהיה ראוי לשמש כנאמן של הציבור. "ככל שנשלים עם כהונת נבחר ציבור שהואשם בעבירות כה חמורות, הרי שייווצר פער עצום בין הסטנדרטים החלים על ראש הממשלה לבין הסטנדרטים החלים על עובדי ציבור אחרים הנדרשים להשעות עצמם במקרה של אישום בביצוע עבירות חמורות, באופן שיפגע בעקרון השוויון בפני החוק. למעשה, החרגת ראש הממשלה, ראש הפירמידה, מדרישות אלמנטריות של טוהר מידות, תכרסם תחת הבסיס העקרוני והמוסרי ביחס למי שנמצאים מתחתיו בפירמידה ותפגע קשות במאבק בשחיתות השלטונית".

זאת ועוד, התייחסותו של רה"מ נתניהו לכתבי האישום, ולחוקרים ולפרקליטים שחקרו והאשימו אותו (ובראשם הקריאה לחקור את החוקרים) מבליטה את ניגוד העניינים החריף והאפשרות של סיכול ההליך המשפטי בין מעמדו כראש הרשות המבצעת, האחראי על מערכת גורמי אכיפת החוק, לבין מעמדו כנחקר, חשוד ונאשם בפלילים.

באשר לטענה כי משבר הקורונה וחשיבות היציבות השלטונית עולים בחשיבותם בעת הזו על פני שיקולים של טוהר המידות, ניגוד עניינים ואמון הציבור- הרי שכותבי חוות הדעת סבורים כי מצב בו רה"מ מכהן תחת כתב אישום יהווה תקדים שלילי ובלתי הפיך לנורמות הציבוריות ולאופייה של המדינה כמדינה דמוקרטית המכבדת את שלטון החוק. אחת האפשרויות הניצבות בפני בית המשפט היא להחליט כי נתניהו אינו כשיר לכהן כרה״מ, אך יש להשהות את מועד כניסת החלטתו זו לתוקף למשך מספר חודשים, עד לאחר חלוף מצב החירום הנוכחי והתייצבות המערכת הפוליטית. עוד מציינים השלושה כי במידה ובית המשפט לא יקבע כי רה"מ מנוע מלכהן או כי עליו להתפטר - על היועמ"ש לשקול להכריז כעת או בעתיד כי נבצר מראש הממשלה למלא את תפקידו.